لطفا مرورگر خود را تمام صفحه کنید
Coming Soon!
×
021-88081641

دیوان یا باغلاما

اساتید اطلاعات گالری سبد خرید
دیوان یا باغلاما

دیوان یا باغلاما از جمله سازهای مضرابی است. این ساز یک ساز ترکی و کردی است که در مناطق مختلف کردستان عراق و ترکیه استفاده می شود و انواع خاصی از آن در منطقه در سیم کردستان ترکیه وجود دارد و یا در شهر و روستاهای اطراف زاخو در کردستان عراق.

این ساز در اندازه های مختلف ساخته می شود که سایز کوچک آنرا (چرا) ساز متوسط آن را (باغلاما دسته کوتاه یا چوغور) و ساز بزرگ ان را باغلامای دسته بلند (دیوان) است (در ایران بین باغلامای دسته بلند و دیوان فرقی قایل نیستند ولی پرده ای دیوان کمی بلندتر است و کاسه ای بزرگتر دارد) که کاسه ای بسیار بزرگتر از سه تار دارد. این ساز شامل 7 سیم و 3 ردیف می باشد. همچنین دارای 23 پرد یا ری می باشد. البته ساز دیوان اصلی دارای 9 سیم می باشد یعنی هر ردیف دارای 3 سیم بوسیله ی مضراب پلاستیکی کوچکی نواخته می شود. در میان ترکان سازی بزرگتر از دیوان وجود دارد که به آن ساز میدان می گویند.

 کاسه دیوان چون بسیار بزرگ است نمی توان آن را به صورت یک تکه ساخت و کاسه آن را به صورت پروانه ای یعنی چسباندن تکه های هلالی شکل چوب خم شده می سازند. چوب آن معمولا از جنس توت سیاه یا گردو یا سرخ دار و یا گلابی و غیره ساخته می شود.

دیوان یا باغلاما دیوان یا باغلاما
 
 
معرفی اساتید
هادی

هادی سپهری

ساز تخصصی: دیوان یا باغلاما

رزومه
نام و نام خانوادگی: هادی سپهری
ساز تخصصی: دیوان یا باغلاما

هادی سپهری  | 1356 | تهران | دانش آموخته رشته موسیقی

فارغ التحصیل رشته ی اتنوموزیکولوژی (قوم موسیقی شناسی) | کارشناسی ارشد | پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران | تهران | ایران | 1396

فارغ التحصیل رشته ی موسيقي کلاسیک ايراني | کارشناسی | دانشگاه سوره | تهران | ایران | 1394

تلفن تماس: 09123261796

sepehrimusic@gmail.com

 

 

ترجمه، تالیف، تحقیق و نگارش 

متمرکز  بر موسیقی کلاسیک ایرانی، عناصر موسیقی (به خصوص بُعد زمان) و موسیقی مردمیِ آناتولی (عاشیقی ترکیه) و مبحث زمان در فیزیک

 

نگارش (کتاب تمرينهاي مقدماتي سلفژ) | منتشر شده توسط | 1384

نگارش (كتاب آموزش ساز ديوان (باغلامای دسته بلند) براي دوره مقدماتي و نخستين بار در ايران) | خانه ی ادبیات | 1383

نگارش (كتاب سي قطعه براي دف) | منتشر نشده | 1378  

 

ترجمه ی: هادی سپهری و حامد قنواتی (موسیقی مردمی، موسیقی هنری، موسیقی مردم پسند: امروزه این دسته بندی ها چه معنایی دارند؟) | شماره 89 مجله گزارش موسیقی | اسفند 1395

ترجمه ی (باغلاما در قرن بیستم، حالتی بین تکامل و استانداردسازی) | دوره 27 ماهنامه گزارش موسیقی شماره مسلسل 75 | با موضوع پرونده | مرداد 1394 | 

Hans De ZEEUW 2011 «Evrim Ve Standardizasyon Arasında Bağlama Ailesi», İn Türkiye’de Müzik Kültürü, Ed. I.Oğuz Elbaş, Ankara Atatürk Kültür Merkezi.

ترجمه ی (اصول مدهای ریتمیک :Rhythm Patterns / Rhythmic modes ؛ پریودهای متری- ریتمی؛ دورهای ایقاعی) درباره سیستم متریک - ریتمیک در موسیقی کلاسیک ترکی در قرن 20 و 21)  | این مقاله ترجمه ای است از بخش دوم کتاب: | شماره 63 فصلنامه موسیقی ماهور | بهار 1393

Karadeniz- M.Ekrem,Türk Musikisinin Nazarye Ve Esasları,Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları,Istanbul, 1982.

ترجمه و تأليف (باقلاما، زبان داستان گوي عاشيق ها، آشنائي با سازِ باقلاما) | شماره 87 ماهنامة هنر موسيقي، سال دهم | دي 1386

ترجمه (عارف ساق - استاد باقلاما - ) | شماره 28 فصلنامه موسيقي ماهور | تابستان 1384

ترجمه ی (سماع و موسیقیِ علوی - بَکتاشی) | نویسنده: نَشَه آیشیت اُناتچا (نوازنده باغلاما،کارشناس آواز موسیقی خلق از دانشگاه قاضی آنکارا 1999، کارشناس ارشد اتنوموزیکولوژی از دانشگاه حاجت تپه آنکارا 2004) | منتشر نشده |  1392| فصل دوم از کتاب:

Ayşıt Onatça- Neşe,Alevi-Bektaşi Kültüründe Kırklar Semahı,Bağlam Yayınları,Ankara,2007.

 

مقاله ی (مرروی کوتاه بر تاریخ نگاری موسیقی ایرانی از 1300 خورشیدی تاکنون) | شماره 82 مجله گزارش موسیقی | تیر 1395

مقاله ی (نظری به دسته بندی وزن ها در موسیقی موزون) | شماره ی 1 فصلنامه موسیقی زنگار | بهار 1395

مقاله ی (نگاهی بر نحوه ی نگارش چند نوع ریتم و مترِ خاص در موسیقی خاور میانه (در حوزه ی موسیقی ایرانی-  عربی - ترکی) | شماره ی 68 فصلنامه ی موسیقی ماهور | تابستان 1394

تالیف مقاله ی کوتاهی با عنوان (مختصری دربارۀ ادعاهای نوآوری در موسیقی ایران) | منتشر شده در روزنامه فرهیختگان | شهریور 93 |  http://www.farheekhtegan.ir/?nid=1468&pid=11&type=0

مقاله ی (آسيب شناسيِ كاربرد نت در موسيقي كلاسيك ايراني) |  اسفند 1384 | در سایت: 

 http://www.harmonytalk.com 

تالیف (نگرشي بر مساله زمان در موسيقي و نحوه نگارش دو نوع ریتم و متر ویژه در موسیقی خاورمیانه) | منتشر نشده |  1394

 

تحقیق (آشنائي با اصول نظری اجرای موسیقی (نوازندگي و خوانندگی)، در فرهنگ موسیقی ایرانی) | منتشر نشده | 1385

 

عضویت در گروه نویسندگان سایت موسیقیِ گفتگویِ هارمونیک و نگارش و انتشار تعدادی مقاله در این سایت| از سال 1394

http://www.harmonytalk.com/%D9%86%D9%88%D9%8A%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D8%AA 

 

عضو هیئت داوران پنجمین و ششمین جشنواره ی وبلاگ ها و سایت های موسیقی ایران | سال 1395 و 1396

http://musicfestival.ir/

http://musicfestival.ir/?page_id=38

 

همكاري در زمینه نگارش مقالات موسیقی با مركز دائره المعارف بزرگ اسلامي براي دانشنامه ايران | 1380 الی 1384 

https://www.cgie.org.ir/fa/publication/entryview/10479

https://www.cgie.org.ir/fa/publication/entryview/12802

 

نوازندگی

آموختن ساز تمبک | از 1365

آموختن ساز دف | از 1368

سفر به ترکیه و آشنایی با ساز باغلاما و شروع بع فراگیری این ساز | از 1367

شرکت در کلاس های باغلامای چنگیز کورت (Çengiz Kurt ) | آنکارا  | ترکیه | 2015

فراگيری موسيقی خارج از دانشگاه نزد اساتید بنام چون: بهمن رجبی، سعيد فرزاد، کامبيز گنجه ای، جمشيد محبی, بهروز جانقربان | تمبک و دف

عطا جنگوک  |  تار و سه تار و رديف موسيقي ايراني 

علی صمد پور |  نوازندگی تار

ابراهيم حکيم لعلی |  آواز و تصنيف خوانی 

شاهپور رحيمی |  عود و آواز

حسين مهرانی |  سلفژ موسيقی ايرانی و تار 

دکتر هومان اسعدی | مباحث نظری و آنالیز موسیقی کلاسیک ایرانی

تولگا ساق  Tolga sağ |  باغلاما  

 سینان آی ییلدیز Sinan ayyıldız |  باغلاما 

 

کیوان ساکت | مستر کلاس تارنوازی 

اردال ارزنجانErdal erzincan  | مستر کلاس باغلاما  

اِرول پارلاکErol parlak  | مستر کلاس باغلاما 

 

سایر فعالیتها

تدريس دف در مرکز حفظ و اشاعه موسيقی ايرانی صدا و سیما | از 1377 تا 1379

شاگرد و همکار محمدعلی حدادیان | از 1377 تا 1379

تدريس موسيقي در آموزشگاه هاي مختلف كرج (دلشدگان- ماهان- آوای برتر) و تهران (رودکی- مکتب صبا) | از 1375

 

پایه گذار و عضو ثابت سه گروه مختلف که به هیچ گروه سیاسی و جریان ایدئولوژیک یا قومیت پرستی و نژاد پرستی وابستگی مادی و معنوی نداشته و کاملا مستقل است و هدف اساسی از تشکیل آنها ارتباط و نزدیکی و دوستی فرهنگهای مختلف بوده است | 1376 گروه موسیقی ایرانی دلشدگان در کرج | 1384 گروه موسیقی مردمی ترکیه به نام صدای آناتولی | 1389 گروه ایران و ترکیه به نام آواز آنسامبل به همراه آقای کمال بینیجی (موسیقدان، نوازنده عود، باقلاما و گیتار) از کشور ترکیه

تاسيس گروه موسيقی دلشدگان درکرج و اجرای کنسرتهای متعدد در کرج و دانشگاه های تهران | از 1375 الی 1388| آخرین کنسرت رسمی گروه دلشدگان 12 شب در جشنواره نوروزی ارگ جدید بم در استان کرمان اجرا شد | سال1390

اجرای کنسرت در تالار وحدت با گروه کالیوه | نوازندگی باغلامای دسته کوتاه، باغلامای دسته بلند و الکترو باغلاما | آذر 1395

اجرای کنسرت با ارکستر سمفونیک تهران با آهنگسازی محمد سعید شریفیان | تالار وحدت | مرداد 1395

همکاری با گروه های مختلفی همچون گروه حلاج به سرپرستی رؤيا حلاج، گروه جامه دران به سرپرستی حميد رضا رضايی و گروه رازوران به سرپرستي تورج زاهدي و اجراهای متعدد در تهران، کرج و جزيره كيش | از سال 1377

 

دريافت لوح تقدير نخستين جشنواره موسيقی استان گيلان در دو بخش تکنوازی و گروه نوازی | سال 1380

به زودی ... گالری
 
 
آخرین مقالات

از تخفیفات و طرح های ویژه مطلع شوید

7 روز هفته، پاسخگوی شما هستیم.
88081641 - 021 | 88081639 - 021
info@shahrashoobmusic.com
اپلیکیشن iOS نوای شهر آشوب
اپلیکیشن iOS نوای شهر آشوب
اپلیکیشن اندروید نوای شهر آشوب
اپلیکیشن اندروید نوای شهر آشوب

logo-samandehiنماد اعتماد الکترونیک

سامانه بلیط کنسرت
تخفیفات ویژه
ثبت نام آنلاین
استودیو صدا
ثبت نام آنلاین
021-88081639 | 021-88365642 | 021-88081641