ارکستر آوازی (کرکودکان)

ارکستر آوازی (کرکودکان)

یک گروه کُر[و ۱]، کُرال[ی ۱] یا گروه هم‌سرایان[و ۲]، گروهی موسیقیایی متشکل از خوانندگان است. البته باید در نظر داشت موسیقی کرال، به قطعاتی گفته می‌شود که برای اجرای چنین گروهی نوشته می‌شود. به گروهی از خوانندگان که اجرای گروهی دارند، گروه کر یا گروه هم‌سرایان گفته می‌شود. اصطلاح گروه کر غالباً به گروه‌های وابسته به کلیسا اطلاق می‌شود؛ (فارغ از این که جزء اعضای اصلی گروه کر هستند یا نه)، و دسته دوم به گروه‌هایی اشاره دارد که در سالن‌های کنسرت یا تئاتر به اجرا می‌پردازند. البته این تفاوت چندان سخت‌گیرانه نیست. اصطلاح "کر" در شکلی دیگر به معنای زیرمجموعه‌ای از اجرای دسته‌جمعی به کار می‌رود. بدین‌ترتیب ممکن است به عباراتی مانند "کر سازهای بادی-چوبیِ"[و ۳] ارکستر، یا "کرهای" گوناگون مجموعه‌ای از صداها یا سازها در ساخته‌ای پلی‌کرال بربخوریم. در اوراتوریوها[و ۴] و مس‌های [و ۵] معمول سده‌های هجدهم تا بیست و یکم، از واژه گروه کر یا همسرایان برای نشان دادن وجود بیش از یک خواننده در هر بخش برای مقایسه با کوارتت تک‌خوان‌هایی نیز که در این کارها وجود دارد، به کار می‌رفته و می‌رود.


انواع گروه‌های کر[ویرایش]
    •    گروه‌های کر مختلط (صداهای مردان و زنان). این نوع را می‌توان معمول‌ترین گروه کر دانست که معمولاً شامل چهار صدای سوپرانو، آلتو، تنور و باس است که غالباً از آن با شکل مخفف SATB یاد می‌کنند. بیشتر اوقات یک یا دو صدا به دو گروه تقسیم می‌شود؛ به عنوان مثال زمانی SSAATTBB داریم که هر صدا به دو بخش تقسیم شود و SATBSATB هنگامی پیش می‌آید که گروه کر به دو گروه چهاربخشی نیمه مستقل تقسیم شده باشد. گهگاه صدای باریتون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این صورت آن بخش توسط باس‌هایی که توانایی اجرای محدوده فراتر از باس را دارند اجرا می‌شود (و آن را به شکل SATBarB نشان می‌دهند). در گروه‌های کر کوچکتر که مردان کمتری در اجرا شرکت دارند، با تنظیمی متفاوت متشکل از بخش‌های: سوپرانو، آلتو و باریتون (SAB)، گروه اندک مردان می‌توانند تنها در یک بخش به خوبی نقش باس‌ها و تنورها را بر عهده گیرند.
    •    گروه کر مردان[و ۱۲]، متشکل از صداهای SATB همانند آنچه در گروه کر مختلط وجود دارد، با این تفاوت که پسران بخش بالایی را می‌خوانند (که آنها را تریبل[و ۱۳] یا سوپرانوی پسرانه[و ۱۴] می‌خوانند) و مردان نیز بخش آلتو را به شکل فالستو[و ۱۵] می‌خوانند که به این نوع صدا کنترتنور[و ۱۶] می‌گویند. این شکل از گروه کر معمولاً در کلیسای جامع انگلیس یافت می‌شود.
    •    گروه کر زنان، که معمولاً شامل دو بخش از صداهای سوپرانو و آلتو است که غالباً با شکل کوتاه‌شده‌ی SSAA نشان داده می‌شود. و یا ممکن است گروه شامل سوپرانو I، سوپرانو II و آلتو باشد که در آنصورت SSA خوانده می‌شود.
    •    گروه کر مردان[و ۱۷] یا همسرایان مرد[و ۱۸]، که معمولاً از دو تنور، یک باریتون و یک باس تشکیل می‌شود، که غالباً آن را به شکل TTBB نمایش می دهند (و یا ATBB، در صورتی که بخش بالایی در محدوده صدایی آلتو به شکل فالستو خوانده شود. ممکن است فرم ATBB در بعضی از آثار موسیقیایی کوارتت باربرشاپ[و ۱۹] مشاهده شود).
    •    گروه کر بچه‌ها که غالباً دوبخشی (SA) و سه بخشی (SSA) است و گاهی صداهای بیشتری نیز دارد. این شامل گروه‌های کر پسران نیز می‌شود.
گروه‌های کر را بر پایه نهادی که گروه در آنجا به فعالیت می‌پردازد نیز، دسته‌بندی می‌کنند:
    •    گروه‌های کر کلیسا
    •    گروه‌های کر دانشگاهی و دانشکده‌ای
    •    گروه‌های کر جمعی (متشکل از کودکان یا بزرگسالان)
    •    گروه‌های کر حرفه‌ای مستقل، (مانند: گروه Anúna) و یا گروه‌های با پشتیبانی دولت (مانند: خوانندگان BBC، گروه ملی کر مجلسی ایرلند، گروه کر مجلسی کانادا[و ۲۰]، گروه کر رادیو سوئد)


یک گروه کر مدرسه‌ای
    •    گروه‌های کر مدرسه‌ای
    •    گروه‌های کر اشاره‌گر (متشکل از اعضای ناشنوا یا شنوا) که از زبان اشاره به جای صدا استفاده می‌کنند.
    •    گروه‌های کر ترکیبی آوازی و اشاره‌گر که هم از زبان اشاره و هم آواز استفاده می‌کنند و برای هدایت گروه از مربی حرکات و مدیر موسیقی کمک گرفته می‌شود.
برخی از گروه‌های کر را بر اساس موسیقی‌ای که اجرا می‌نمایند، دسته‌بندی می‌کنند، مانند:
    •    گروه های کر سمفونیک
    •    گروه‌های کر باخ
    •    گروه‌های کر جز آوازی
    •    گروه‌های کر نمایشی که اعضای گروه در آن می‌رقصند و می‌خوانند، که غالباً تا حدی شبیه به اجراهای موزیکال است.
    •    گروه‌های کر Gospel
موسیقی باربرشاپ

پیش ثبت نام

اساتید ارکستر آوازی (کرکودکان)

رزومه استاد حمید مردخنجری

Alternate Text
  • نام : حمید
  • نام خانوادگی : مردخنجری
  • ساز تخصصی : پیانو
  • ساز مکمل : آواز
  • سال تدریس : از سال

فراگیری نوازندگی پیانو نزد استاد حمیدرضا دیبازر، مریم تحویلداری و مهرداد رجبعلی.

گذراندن دوره های هارمونی، فرم و اصول آهنگسازی( لوریس هویان، حمیدرضا دیبازر و احسان صبوحی)

دوره رهبری کر و ارکستر( کریستین شولتز؛ رهبر ارکستر فیلارمونیک وین و رهبر ثابت آکادمی موتزارت در وین).

دوره تخصصی سلفژ و اصول خوانندگی کر( لوریس هویان، بابک میلانی ، احسان صبوحی و مازیار یونسی).

دوره مسترکلاس نوازندگی پیانو (خانم آناستازیا دمبرفسکایا ، پیانیست اتریشی)

دوره مسترکلاس رهبری ارکستر (اوالد دانهوفر)

دوره مسترکلاس خوانندگی کر و صداسازی (یواخیم موزر)

 

تدریس:

آغاز تدریس موسیقی(از سال 85)

تدریس پیانو در آموزشگاه موسیقی پرستو (سال90)

تدریس پیانو در خانه فرهنگ آریا (از سال 90)

تدریس پیانو، سلفژ و تئوری موسیقی در آموزشگاه نوای ماندگار(از سال 92)

تدریس سلفژ در آموزشگاه همای سعادت (سال 92)

 

فعالیتهای اجرایی:

سرپرستی و رهبری ارکستر پژوهشی در کنسرواتوار تهران(سال 90-88)

فعالیت به عنوان دستیار رهبر ارکستر مجلسی کنسرواتوار تهران به رهبری مازیار یونسی(آمفی تئاتر کنسرواتوآر سال90-89 ، کلیسای آلمانی ها و کلیسای روس ها ، سال89)

همکاری با ارکستر و گروه کر OKF  (انجمن فرهنگی سفارت اتریش) به رهبری کریستین شولتز به عنوان خواننده کر و اجرای کنسرت های متعدد در: انجمن فرهنگی سفارت اتریش OKF(سالهای 89 و 90)، سالن منظومه خرد(سال 89)، تالار آوینی دانشگاه تهران(سال 89)، جشنواره بین المللی موسیقی فجر،(سالهای 90 و 91)، سفارت اتریش به مناسبت روز ملی اتریش(سال 90)، خانه هنرمندان (سال 91).

همکاری با گروه کر فرهنگسرای بهمن به عنوان خواننده کر و شرکت در جشنواره بین المللی موسیقی فجر (سال89)

همکاری با ارکستر رضا حسن زاد به عنوان خواننده کر( سال 90)

همکاری با گروه کر آواسا به رهبری دکتر لوریس هویان به عنوان خواننده کر (از سال 91)

شرکت در رسیتال های آوازی گروه آواسا به عنوان خواننده (بهمن 91 و تیر 92)

اجرا با گروه کر آواسا در تالار فخرالدین اسعد گرگانی (مهرماه 92)

همکاری با گروه ارکستر باربد به عنوان خواننده کر و اجرای سوئیت سمفونی خلیج فارس به آهنگسازی و رهبری شهرداد روحانی(سال 92 - برج میلاد)

اجرای سولوی آواز و همکاری با گروه کر در تئاتر سقراط به کارگردانی حمیدرضا نعیمی و آهنگسازی سیاوش لطفی( آذر و دی ماه 92 - تالار وحدت)

سرپرستی ارکستر تجربی موسیقی کودک(شهریور 91 - قزوین)

همکاری با اوراتوریو عدالت به کارگردانی بابک مهری به عنوان خواننده کر و اجرا از 21 تا 28 آبان ماه 93 در تالار وحدت

 

آهنگسازی و تنظیم:

آهنگسازی موزیک متن انیمیشن "قفس" به کارگردانی احسان دباغی(زمستان 90)

آهنگساز و تنظیم کننده در استودیو سپند هنر (سالهای 92-90)

آهنگسازی مجموعه 10 قسمتی  مستند پرندگان زاگرس به کارگردانی علیرضا طاهری(بهار 92)

ساخت 13 واریاسیون 15 ثانیه ای بر روی تمی از مانی دلشاد(پاییز 90)

تنظیم و اجرای قطعات متعدد موسیقی کودک برای ارکستر تجربی(سال 91)

تنظیم قطعه محلی "کنوس کله" برای کر آکاپلا ، تابستان 93

آهنگسازی موزیک متن انیمیشن "من" به کارگردانی فاطمه بخنوده(زمستان 93)

آهنگسازی موزیک متن انیمیشن "آینه" به کارگردانی اعظم کاشفی‌کیا(زمستان 93)

آهنگسازی موزیک متن انیمیشن "مثل رئیس" به کارگردانی صدیقه شکری(زمستان 93)

نوازندگی:

شرکت در فستیوال راک به عنوان پیانیست (سال 89 - سالن آموزشگاه برومند)

نوازندگی در کنسرت آموزشی پیانو به سرپرستی مریم تحویلداری(آبان 91 - سالن رعد)

همکاری با خواننده امید تاجدوست  به عنوان پیانیست و اجراهای متعدد( سال های 90 و 91)

آثار استاد حمید مردخنجری

رزومه استاد سعید محمد علی

Alternate Text
  • نام : سعید
  • نام خانوادگی : محمد علی
  • ساز تخصصی : پیانو
  • ساز مکمل : رهبری ارکستر
  • سال تدریس : از سال

تحصیلات:دارای مدرک کاردانی نوازندگی جهانی ساز پیانو از واحد 9 (کنسرواتوار تهران) 

 دانشجوی کارشناسی رشته رهبری ارکستر واحد 11 (هنرستان موسیقی پسران)

اساتید پیانو: آقای فرزاد نوشاد ، بهنام ابوالقاسم ، خانم کلارا بوکوچاوا

استاد هارمونی:احسان صبوحی ،
 استاد فرم: کارن کیهانی ،
 استاد تاریخ موسیقی ، اپرا  ، فلسفه ، سازشناسی : دکتر هما سادات افسری.

دارای متد و روش تدریس موسیقی کودک.

آثار استاد سعید محمد علی